Subject: Mullu tehti perearsti nõuandetelefonile keskmiselt üle 800 kõne päevas
From: "Rivo Veski" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Fri, 1 Mar 2024 09:34:58 +0200

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Edastan Terviseameti perearsti nõuandetelefoni pressiteate, milles avaldub 
statistika möödunud aasta pöördumiste teemal. Lähema huvi ja intervjuude 
soovi korral saab minuga ühendust teate jaluses asuva kontakti teel.

Mullu tehti perearsti nõuandetelefonile keskmiselt üle 800 kõne päevas

41 protsenti Eesti elanikest on helistanud ööpäevaringsele perearsti 
nõuandetelefonile 1220. Möödunud aasta jooksul helistati nõuandeliinile ligi 
300 000 korda ehk keskmiselt tehti üle 800 kõne päevas.

Tervisekassa partner, perearsti nõuandetelefoni operaatorfirma Confido 
esmatasandi terviseteenuse juhi Diana Timošova sõnul tasub teada, et 
numbrile 1220 saab helistada näiteks siis, kui mureks on ülemiste 
hingamisteede viirusnakkused, allergiad, krooniliste haiguste ägenemised, 
traumad ja pisivigastused. Samuti saab nõuandeliinilt abi, kui on tarvis 
pikendada retsepti või teha Terviseportaali märge haigestumisest 
töövõimetuslehe avamiseks.

„Telefoni teel saab ööpäevaringselt ja vajadusel ka välismaalt tervisenõu 
nii eesti kui vene keeles. Pakume ka ingliskeelset nõustamist iga päev kell 
15–17. Nõuandeliinil töötavad perearstid ja -õed, kes aitavad välja 
selgitada probleemi tõsiduse ning annavad suunised, millest tervisemure 
lahendamisel alustada tuleks,“ ütleb Timošova, kelle sõnul osutub perearsti 
nõuandetelefon eriti hädavajalikuks ajal, mil oma perearst ei ole 
kättesaadav.

1220 nõuandetelefoni kõnekeskuses töötab 33 meedikut üle Eesti, kellest suur 
osa töötab igapäevaselt perearsti, pereõena, aga ka kiirabis või 
erakorralise meditsiini osakonnas. Kõik nõustajad on meditsiinilise hariduse 
ja rikkaliku kogemuste pagasiga.

Kantar Emori uuringu andmetel on ligi pool Eesti elanikkonnast 1220 kohta 
kuulnud, kuid ei ole sellele helistanud ning 11 protsenti ei ole sellest 
üldse kuulnud. Alates 2019. aastast on nõuandetelefonile helistajate osakaal 
kasvanud ligi kümnendiku ning sama palju on paranenud nõuandeliini tuntus 
tervikuna.

Nõuandetelefonist pole kuulnud ega seda kasutanud sagedamini mehed, muust 
rahvusest, lasteta ning pidevat hooldamist vajava pereliikmeta elanikud.

„Perearsti nõuandetelefon on abiks siis, kui inimene soovib teada, kas tema 
tervisemurega tuleks pöörduda erakorralise meditsiini osakonda, perearsti 
poole või saab olukorra lahendada koduste vahenditega. Teiseks on see hea 
abimees ajal, mil terviseprobleem tekib väljaspool tööaega, puhkepäevadel 
või riiklikel pühadel. Lisaks on nõuandeliin abiks laste- ja 
hooldusasutustele juhul kui asutuse enda tervishoiutöötaja ei ole 
kättesaadav,“ toob Timošova välja.

Levinumad mured, millega nõuandetelefonile pöördutakse, on seotud 
viirushaigustega ning nende sümptomite leevendamisega. Paljudel on ka 
tervishoiusüsteemi korraldusega seotud küsimusi. Näiteks saab nõuandeliinilt 
ka infot, kuidas perearsti vahetada, millise eriarsti poole pöörduda, kuidas 
teha tervisedeklaratsiooni jpm. Samuti on 1220 kättesaadav kõigile 
vaegkuuljatele ja kõnepuudega inimestele kodulehe www.1220.ee 
<http://www.1220.ee>  kaudu.

Nõuandetelefonile helistades on nõu andval meditsiinitöötajal helistaja 
nõusolekul võimalik vaadata ka pöörduja terviseandmeid, et pakkuda 
isikustatud tervisenõu. Tervisekassa andmeil olid möödunud aastal 
isikustatud konsultatsioonidest kõige suurema osakaaluga retsepti 
väljastamise sooviga seotud nõustamised. Neid oli 2023. aastal 4640 ehk 48% 
kõigist isikustatud konsultatsioonidest. Töövõimetuslehe avamise vajaduse 
kohta sooviti sissekannet Terviseportaali 4282 juhul ehk 44%.

1220 nõuandetelefoni eksperdid teevad koostööd ka häirekeskusega. Vajadusel 
ühendab perearst kõne otse kiirabiga, kui inimene peaks vajama kohest 
meditsiinilist sekkumist. Samuti saab häirekeskus suunata kõnesid 
nõuandetelefonile olukorras, kus helistaja vajab lihtsalt tervisenõu.

Tervisekassa alustab märtsikuus perearsti nõuandetelefoni 1220 
teavituskampaaniaga, mille eesmärk on tõsta Eesti inimeste teadlikkust 
ööpäevaringse liini olemasolust ja selle pakutavatest teenustest. Anonüümne 
nõuande teenus töötab ööpäev läbi, ka nädalavahetustel ja riiklikel pühadel. 
Isikustatud nõuande teenus töötab argipäeviti kell 8–22 ning 
nädalavahetustel ööpäevaringselt. 1220 nõuandeliinile saab helistada 
välismaalt numbril +372 634 6630. 1220 numbrile helistades kehtib alati 
kõneteenusenumbri tavatariif ja hind kujuneb vastavalt helistaja 
telefonioperaatorile. Lauatelefonil +372 634 6630 helistamine on tasuta, kui 
kõneminutite hulk mahub sinu telefonioperaatori poolt pakutavasse 
lepingusse. Hinnainfo leiab veebiaadressilt www.1220.ee <http://www.1220.ee> 
.

Rivo Veski

Vanemkonsultant

Optimist Public

Tondi 51 Tallinn, Eesti

Tel: +372 5787 8086

E-mail:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.optimistpublic.ee> www.optimistpublic.ee

 <http://www.optimist.ee> www.optimist.ee